زگیل مقعد چیست؟ بهترین روش درمان

زگیل مقعد یک عارضه دردناک و ناخوشایند است که به بروز انواع برجستگی های پوستی گفته می شود. این بیماری مسری بوده و به راحتی و با تماس جنسی با پوست آلوده قابل انتقال است ؛ با این حال نگران نباشید و در ادامه مقاله همراه ما باشید تا با بهترین روش درمان زگیل مقعدی آشنا شوید.

عکس زگیل مقعدی

زگیل مقعد چیست؟

زگیل مقعد نیز از خانواده زگیل تناسلی می باشد که در اثر تماس با پوست آلوده به وجود آمده و منشا اصلی آن ویروس اچ پی وی است. زگیل مقعد همراه با علائم بسیار شدید و دردناک همراه بوده و میتواند فعالیت های فرد را نیز دچار اختلال میکند. همچنین نمی توان گفت که میزان شیوع زگیل مقعد در زنان بیشتر است یا مردان چرا که این بیماری تنها با تماس یا ارتباط جنسی با فرد آلوده قابل انتقال است.

علائم زگیل مقعد

زگیل مقعد ممکن است در ابتدا یک عدد بوده و در اثر گذشت زمان در مدت زمان بسیار کوتاهی به نواحی مختلف نیز گسترش یابد. اما مهمترین سوال این است که از کجا بفهمیم زگیل مقعدی داریم و چگونه فرق آن را با یک جوش معمولی تشخیص دهیم؟ در پاسخ باید گفت که تشخیص و درمان زگیل مقعد قطعا بر عهده پزشک است اما نکته حائز اهمیت این است که زگیل های مقعدی مانند جوش دارای ترشحات چرکی نبوده و ممکن است با علائم دیگر همراه باشند.

• برخی از اصلی ترین علائم زگیل مقعد عبارت اند از:
  • مشاهده زائده های برجسته یا به اصطلاح زگیل
  • خونریزی از زائده ها
  • التهاب یا رطوبت در ناحیه
  • تغییر رنگ ناحیه مبتلا به زگیل
  • گسترش و زیاد شدن زگیل ها در طی مدت زمان کوتاه

اصلی ترین علت زگیل مقعد

می توان گفت بزرگترین و اصلی ترین علت بروز زگیل مقعد و انواع زگیل تناسلی ویروس اچ پی وی (HPV) می باشد. ویروس پامیلومای انسانی به راحتی و تنها با یکبار تماس جنسی قابل انتقال بوده و می تواند عوارض بسیار شدید و جدی به همراه داشته باشد. زگیل مقعد ، زگیل تناسلی ، سرطان مقعد یا حتی آلت تناسلی از اصلی ترین عوارض این عارضه هستند.

زگیل مقعدی را چگونه درمان کنیم؟

می توان گفت که زگیل مقعد با دو روش کرایوتراپی و لیزر زگیل مقعد ، قابل بهبود هستند. کرایوتراپی به تکنیکی گفته می شود که پزشک در آن با استفاده از گاز نیتروژن زائده ها را منجمد کرده و باعث تخریب سلول های آن می شود.
لیزر نیز تکنیکی جدید برای سوزاندن زگیل است که آن ها را کامل از بین برده و تا حدی موجب جلوگیری از بروز دوباره آن می شود. البته که باید بدانید درمان زگیل تناسلی مقعد و انتخاب تکنیک مناسب درمانی تنها توسط پزشک قابل تشخیص بوده و به هیچ عنوان نباید خود درمانی نمود.

دارو های درمان زگیل مقعد

در برخی موارد بسیار خفیف نیز درمان زگیل مقعد با دارو امکان پذیر بوده و می توان با استفاده از داروهای اسیدی آن را درمان نمود. دارو های درمان زگیل مقعد یا زگیل تناسلی معمولا به صورت سطحی زائده ها را از بین برده و قابلیت درمان کلی آن را ندارند. چرا که ناگفته نماند ویروس اچ پی وی ممکن است تا سالها درون بدن باقی مانده و کاملا از بین نرود. در نتیجه توصیه می شود که قبل از ابتلا به زگیل تناسلی و انواع عوارض آن حتما از واکسن زگیل تناسلی (گارداسیل) استفاده نماییند.

چگونه از ابتلا به زگیل مقعد جلوگیری کنیم؟

یکی از اصلی ترین راه های پیشگیری از زگیل مقعد و اچ پی وی ، تزریق واکسن گارداسیل است . واکسن گارداسیل به طور کلی یک راه درمانی نبوده و تنها به منظور پیشگیری از زگیل از آن استفاده می شود. علاوه بر آن راه دیگری که برای جلوگیری از بروز زگیل مقعد توصیه می شود ، این است که رابطه جنسی در چارچوب داشته و از تماس جنسی با افراد متعدد خود داری شود.

نتیجه گیری
زگیل مقعدی بسیار دردناک بوده و تنها در اثر تماس جنسی و انتقال ویروس اچ پی وی به بدن به وجود می آید. این ویروس ممکن است تا سال های زیادی درون بدن باقی و به راحتی از بین نرود. همچنین یکی از اصلی ترین عوارض این بیماری زگیل مقعد یا زگیل تناسلی می باشد که به راحتی قابل درمان نبوده و باید از روشهایی چون لیزر یا کرایوتراپی استفاده شود.