درمان زگیل تناسلی + بدون درد و بازگشت

این مشکل یک نوع بیماری جنسی مسری می باشد ، که باعث ایجاد زگیل هایی درناحیه مقعد و دستگاه تناسلی می شوند. دلیل ایجاد این مشکل در بدن یک ویروس انسانی می باشد ، که در حال حاضر راه حل مشخصی برای آن وجود ندارد. لازم به ذکر است برای درمان زگیل تناسلی روش های مختلف و زیادی وجود دارد ، اما ویروس آن از بین نمی رود. همچنین توجه داشت باشید که این مشکل بسیار واگیر دار می باشد و با تماس نواحی تناسلی یا برقراری رابطه جنسی بدون محافظت به راحتی قابل انتقال به افراد دیگر خواهد بود. سوال مهم چگونگی درمان زگیل تناسلی است و ما در این مقاله راجع به آن اطلاعات مورد نیاز شما را ذکر می کنیم و به روش های انجام آن می پردازیم ، اما نخست باید گفت این پروسه مراحل مختلفی دارد. در ادامه این مقاله از کلینیک رکتال ، بهترین مرکز بیماری های نشیمنگاهی در تهران به همه آنها خواهیم پرداخت و شما را در امر درمان این بیماری یاری می کنیم.

 

درمان زگیل تناسلی - کلینیک رکتال

 

تشخیص قبل از درمان زگیل تناسلی

یکی از مراحلی که قبل از درمان نیاز به انجام آن دارید و الزامی می باشد تشخیص این مشکل است. طبیعتا برای از بین بردن هر بیماری باید اول آن را تشخیص داد و از ابتلا به آن اطمینان حاصل کرد. بنابراین قبل از هر چیز روش های تشخیص زگیل تناسلی در بهترین کلینیک بیماری های نشیمنگاهی در تهران را شرح می دهیم :

  • تست پاپ اسمیر :

برای زنان مهم است ، که به طور مرتب آزمایش لگن و تست پاپ را انجام دهند. این آزمایشات می توانند به تشخیص تغییرات ناشی از این مشکل در واژن یا دهانه رحم و همچنین نشانه های اولیه سرطان دهانه رحم را آشکار کند. در طول انجام تست پاپ پزشک با استفاده از ابزار مخصوصی به نام اسپکولوم واژن شما را باز نگه می دارد تا مسیر بین واژن و رحم را به راحتی مشاهده کند. سپس با استفاده از وسیله ای با دسته بلند نمونه ای را از داخل دهانه رحم شما تهیه می کند تا آزمایشات لازم را بر روی آن انجام می شود و بعد از آن به درمان زگیل تناسلی در تهران می پردازند. بر روی این نمونه که حاوی سلول ها می باشد با استفاده از میکروسکوپ آزمایشاتی صورت می گیرد ، که در آن به دنبال مورد غیر عادی می گردند.

  • تست اچ پی وی :

ویروسی که سبب ایجاد این مشکل می شود می تواند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم نیز گردد ، اما احتمال آن بسیار کم است و در موارد معدود رخ می دهد. این نوع سرطان در دهانه رحم می تواند با انجام یک تست پاپ اسمیر تشخیص داده شود. این آزمایش برای زنان با سن 30 به بالا مناسب است.

انواع روش های درمان زگیل تناسلی

حال بعد از تشخیص این مشکل به روش های درمان آن می پردازیم. در صورتی که زگیل های شما مشکل یا ناراحتی ایجاد نمی کنند نیاز به درمان ندارند. اگر شما مواردی مانند درد ، سوزش و خارش را تجربه کردید نیاز به مشورت با پزشک و انجام یکی از روش های درمان این عارضه دارید ؛ مخصوصا اگر احتمال انتقال آن به افراد دیگر را دارید. باید توجه داشته باشید ، که این مشکل بعد از درمان نیز دوباره باز می گردد و درمان مشخصی برای ویروس عامل آن وجود ندارد. حال به انواع روش های درمان زگیل تناسلی در بهترین مرکز بیناری های نشیمنگاهی در تهران می پردازیم و درباره هرکدام توضیح می دهیم. این روش ها عبارتند از:

دارو درمانی

روش دارو درمانی که می توان آن را مستقیما روی پوست شما اعمال کرد ، شامل داروهای زیر می شوند :

ایمی کیمود : این نوع داروها کرم هایی هستند ، که می توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شوند و به درمان زگیل تناسلی کنند. توجه داشته باشید ، که در صورت داشتن کرم بر روی پوست خود از برقرار کردن رابطه جنسی اجتناب کنید. این دارو می تواند باعث تحریک پوست شریک شما شوند. یکی از عوارض احتمالی آن می تواند قرمزی پوست باشد. عوارض دیگری نیز شامل تاول ، بدن درد ، گرفتگی گلو و سرفه ، جوش های پوستی و کوفتگی می باشند ، که بعد استفاده از این کرم ها مشاهده می شوند.

پودوفیلین و پودوفیلوکس : پودوفیلین یک رزین با پایه گیاهی می باشد ، که بافت های زگیل را تخریب می کند و باعث درمان زگیل تناسلی می گردد. این ماده توسط پزشک اعمال می شود. پدوفیلوکس همان ترکیب قبلی را دارد ، اما این امکان را دارد ، که در خانه و توسط خود شخص استفاده شود. هرگز پدوفیلیکس را وارد بدن نکنید ، همچنین مصرف آن هنگام بارداری توصیه نمی شود و بهتر است انجام نشود. عوارض این دارو می تواند شامل تحریک ملایم پوست و درد در بدن شود.

تریکولورواستیک اسید : این دارو با سوزاندن بافت ها درمان زگیل تناسلی را انجام می دهد. همچنین قابل استفاده برای داخل بدن نیز می باشد. این دارو نیز عوارضی مانند موارد قبلی به همراه دارد ، که شامل تحریک ملایم پوست و درد می شوند.

سینکاتچینز : این نوع کرم گزینه مناسبی برای درمان کردن زگیل های نواحی تناسلی ایجاد شده در خارج بدن و ناحیه مقعدی مناسب می باشد. این کرم نیز ماند سایر داروها عوارض خود را دارد. استفاده از این دارو می تواند باعث قرمزی پوست ، خارش یا سوزش و همچنین در ملایم شود.
توجه داشته باشید ، که اقدام به درمان زگیل تناسلی در تهران با استفاده از داروهای بدون نسخه نکنید. زیرا این داروها با هدف استفاده در نواحی تناسلی ساخته نشده اند و ممکن است به شما آسیب های شدیدی بزنند.

درمان زگیل تناسلی با جراحی در تهران

در صورت بزرگ بودن اندازه زگیل یا پاسخ ندادن آن به داروها و در صورتی که باردار هستید باید برای درمان این مشکل از جراحی استفاده کنید. گزینه های مختلفی برای انجام جراحی وجود دارد ، که شامل موارد زیر می شود:

منجمد کردن با نیتروژن مایع : این روش با ایجاد یک تاول بر روی پوست عمل می کند. هنگامی که بدن مشغول درمان تاول است پوست آن ناحیه میریزد و لایه جدیدی از پوست ایجاد می شود. هنگام انجام این پروسه زگیل نیز با پوست قبلی ریخته و از بین می رود. در برخی موارد شما نیاز به تکرار جراحی دارید و عوارض آن نیز شامل درد و تورم می شوند.

الکتروکوتری : در این روش با استفاده از ابزار مخصوصی که دارای نیروی الکتریکی می باشد بافت زگیل های موجود در ناحیه مقعدی و تناسلی را می سوزانند. عوارض این روش نیز مانند درمان قبلی می باشد.

از طریق برش جراحی : در این راه درمان زگیل تناسلی در بهترین کلینیک بیماری های مقعدی در تهران ؛ با استفاده از ابزارهای مخصوص زگیل را می برد. برای انجام این پروسه نیاز به اعمال بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی دارید. همچنین بعد از انجام آن درد و تورم را تجربه خواهید کرد.

درمان با استفاده از لیزر : این روش بسیار موثر و قدرتمند است ، اما هزینه آن کمی بیشتر از سایر روش ها بوده و برای درمان زگیل تناسلی حاد یا سرسخت به کار میرود. عوارض آن نیز شامل زخم و درد در ناحیه جراحی می شوند.

به طور کلی درمان این مشکل کار بسیار دشواری نیست و روش های بسیاری دارد. بنابراین جای نگرانی به نمی گذارد. تنها نکات بد این بیماری ویروس عامل آن و نوعی از آن است ، که بانوان را در برخی موارد دچار سرطان دهانه رحم می کند. البته باید توجه داشته باشید ، که احتمال آن بسیار کم است.

لیزر قطعی ترین روش برای درمان مردان و زنان

امروزه یکی از موثرترین و ایمن ترین روش های درمان در دنیای پزشکی استفاده از فناوری لیزر است. لیزر در درمان بسیاری از بیماری های پوستی از جمله زگیل تناسلی نیز کاربرد دارد. بررسی های انجام شده نشان می دهند که به کمک این روش درمانی می توان عارضه های موجود در ناحیه واژن و مقعد را برطرف نمود و به موفقیت و رضایت در درمان دست پیدا کرد. این درمان به کمک لیزر و توسط گاز co2 انجام می شود که در طی آن زگیل به آرامی تبخیر شده و از بین می رود.

در این پروسه اشعه های لیزر می توانند به خوبی به عمق بافت های آسیب دیده نفوذ پیدا کنند و زائده ایجاد شده و ویروسی که منجر به بروز این عارضه تناسلی شده است را ریشه کن و درمان نمایند. خوب است بدانید که درمان زگیل تناسلی با لیز از جمله روش های ایمن و کم تهاجمی بوده که نسبت به سایر روش های درمانی امکان عود مجدد و بازگشت زائده در آن نیز بسیار کم و ناچیز است. شواهد و بررسی های موجود نشان می دهند که میزان اثربخشی این روش 2 برابر بیشتر از روش های درمانی دیگر مثل کرایوتراپی است. شما تنها با یک جلسه درمانی و بدون نیاز به گذراندن دوره نقاهت می توانید به درمان زگیل خود بپردازید.

پماد برای درمان زگیل تناسلی

خوشبختانه این عارضه در برخی موارد نسبت به درمان های دارویی نیز پاسخ خوبی داده است. برای برطرف کردن زائده های موجود در ناحیه تناسلی اغلب پمادهایی تجویز می شوند که مدتی بعد از استفاده از آن شاهد کاهش و از بین رفتن علائم و نشانه های بیماری خواهید بود. همچنین این داروها تا حدی می توانند علائم این بیماری را کنترل نمایند. البته طبیعی است که اثربخشی این روش از درمان نسبت به سایر درمان های پزشکی از جمله استفاده از لیزر بسیار کمتر است و همچنین احتمال عود مجدد بیماری بعد از مدتی وجود دارد ؛ با این حال با توجه به تعداد و اندازه زگیل می توان از این شیوه درمانی در موارد خاص استفاده نمود و باید بدانید که از جمله روش های ارزان در درمان زگیل تناسلی به شمار می آید ؛ به همین دلیل نباید انتظار ریشه کن شدن بیماری با این روش را داشته باشید.

مراقبت های لازم در هنگام درمان این بیماری

برای موفقیت از نتیجه درمان توصیه می شود در هنگام درمان زگیل ناحیه تناسلی به برخی نکات بهداشتی و مراقبتی توجه داشته و آن ها را رعایت نمایید. رعایت این نکات به بهبودی سریع تر و کاهش علائم کمک زیادی می کند. در ادامه به این نکات اشاره شده است :

  • توصیه می شود برای تمیز کردن و شست و شوی ناحیه تناسلی از لیف استفاده نکنید.
  • از خشک کردن به صورت مالشی و خارش ناحیه تناسلی خودداری نمایید.
  • در رژیم غذایی خود از میوه و سبزیجات تازه و انواع ویتامین ها و مواد معدنی استفاده نمایید.
  • بهداشت فردی و نظافت را به بهترین شکل ممکن رعایت نمایید تا از انتقال احتمال ویروس پاپیلومای انسانی به سایر افراد جلوگیری شود.
  • توصیه می شود برای اصلاح موهای زائد در ناحیه تناسلی در هنگام درمان زگیل تناسلی از مواد موبر یا تیغ استفاده نکنید و برای این منظور از ماشین اصلاح با درجه کم استفاده نمایید.
  • از برقراری رابطه جنسی غیر ایمن و پر خطر پرهیز کرده و در صورت برقراری رابطه جنسی برای جلوگیری از انتقال زگیل به شریک جنسی حتما از لوازمی مثل کاندوم استفاده نمایید.
  • توصیه می شود در طول دوره درمان زگیل تناسلی از استعمال دخانیات ، سیگار و قلیان پرهیز نمایید ؛ زیرا در افراد سیگاری اعتماد عود مجدد زگیل بیشتر است.
  • توصیه می شود خانم هایی که به ویروس hpv مبتلا هستند ، بعد از پایان دوره درمانی نیز تحت پزشک بمانند و هر سه الی شش ماه تست پاپ اسمیر انجام دهند ؛ زیرا انجام این تست کمک می کند تا هرگونه تغییر در دهانه رحم به زودی تشخیص داده شود و به این ترتیب خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم کاهش پیدا کرده و کنترل و درمان راحت تر انجام شود.

آیا زگیل تناسلی به صورت کامل درمان می شود ؟

هنوز درمان قطعی برای از بین بردن این عارضه کشف نشده است ؛ با این حال روش های درمانی مذکور در این مقاله به از بین بردن زائده از روی پوست کمک می کند. خوب است این نکته را در نظر داشته باشید که فرد مبتلا به ویروس اچ پی وی حتی بعد از برطرف شدن زائده های پوستی ناشی از زگیل همواره به به این ویروس آلوده بوده و این احتمال وجود دارد که دیگران را به ویروس hpv آلوده و مبتلا نماید.

آیا می‌توان قبل از درمان زگیل تناسلی، از آن پیشگیری کرد؟

واکسن اچ پی وی از شما در برابر نوع 6 و 11 که مهم‌ترین علل تشکیل زگیل تناسلی هستند، محافظت کرده و همچنین جلوی اکثر زگیل‌های تناسلی عامل سرطان را نیز می‌گیرد. با این حال، این واکسن از همه انواع اچ پی وی جلوگیری نمی‌کند. اگر دهانه رحم دارید، بین 25 تا 74 سال هستید و تابه‌حال فعالیت جنسی داشته‌اید، باید هر 5 سال یکبار تست غربالگری دهانه رحم را انجام دهید. این آزمایش وجود اچ پی وی را مشخص کرده و جایگزین پاپ اسمیر شده است.

رابطه جنسی سالم نیز احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش می‌دهد. کاندوم‌ها ریسک ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش می‌دهند اما به طور کامل جلوی پخش این ویروس را نمی‌گیرند. با این حال، کاندوم برای جلوگیری از سرایت دیگر عفونت‌های مسری جنسی مؤثر واقع شده و بخشی از رابطه جنسی ایمن برای افراد تلقی می‌شود. 

 

زگیل تناسلی

 

نشانه‌های زگیل تناسلی کدام‌ها هستند؟

زگیل‌های تناسلی معمولاً بدون درد اما دارای خارش هستند. آن‌ها می‌توانند ناهموار یا صاف باشند و یا به شکل خوشه‌ای ظاهر شوند
اگر مبتلا به زگیل تناسلی هستید، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید. 

  • تفاوت در جریان ادرار
  • مشاهده خون در ادرار
  • مشاهده خون در مدفوع
  • درد و یا خونریزی حین سکس

چه زمانی باید برای درمان این عارضه به پزشک مراجعه کنم؟

اگر علائم زگیل تناسلی را دارید جهت اطلاع از راه‌های درمان زگیل تناسلی به پزشک مراجعه کنید. اگر در مقعد خود زگیل داشته باشید احتمالاً نیاز باشد با یک جراح ملاقات کنید. اگر هم در دهانه رحمتان زگیل داشته باشید، باید با متخصص زنان صحبت کنید. نحوه آماده شدن برای ملاقات با متخصص مربوطه برای اطلاع از روش‌های درمان زگیل تناسلی ، پروسه درمان زگیل تناسلی احتمالاً با ملاقات متخصص آغاز شود. کاری که باید انجام دهید، تهیه لیستی از موارد زیر می‌باشد:

  • علائمتان و این که چه زمانی آغاز شدند. این نشانه‌ها را شرح دهید. اگر پارتنر جنسی دارید یادداشت کنید که آیا تابه‌حال علائم مشابه شما را داشته است یا خیر. 
  • سوابق جنسی: شامل هر گونه شرایطی است که شما را در معرض عفونت قرار داده باشد. اگر سکس بدون کاندوم و یا سکس با پارتنر جدید داشته‌اید، می‌تواند یک کلید تشخیصی باشد
  • اطلاعات پزشکی کلیدی: شامل هر بیماری دیگری که به‌خاطر آن در حال درمان شدن هستید، می‌شود
  • داروها: تمام داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌های دیگری که مصرف می‌کنید به همراه دوز مصرفی

نظرات

5 1 رای
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها