وازلین برای هموروئید یا بواسیر موثر است؟

آیا درمان بواسیر با وازلین اثر بخش است؟ خیر باید بدانید که وازلین یک روش  موثر برای درمان هموروئید نبوده و صرفا جهت کاهش علائمی از جمله درد و سوزش پوست مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به بررسی خواص وازلین برای هموروئید بپردازیم.

وازلین برای درمان هموروئید

وازلین برای بواسیر

وازلین یک نوع ژل نفتی می باشد که نام آن را قطعا شنیده اید . این ژل نفتی کاربرد های متعددی برای پوست داشته و خواص زیادی دارد. اما آیا وازلین قابلیت درمان حتمی بواسیر را دارد ؟ باید در جواب این سوال گفت که:
بواسیر یا همان هموروئید ، یک بیماری مقعدی نشیمنگاهی می باشد که در اثر تورم عروق مقعد و ناحیه نشیمنگاهی به وجود می آید. اصلی ترین علت بروز هموروئید نیز یبوست شدید یا اسهال مکرر و در نهایت وارد شدن فشار به ناحیه مقعد می باشد. استفاده از وازلین برای درمان این بیماری کاربردی نبوده و تنها برای نرم کردن پوست مقعد مناسب است .
البته ناگفته نماند که استعمال وازلین به صورت مداوم بر روی توده هموروئید اصلا توصیه نشده و ممکن است مخرب هم شناخته شود.

تاثیر وازلین برای هموروئید

همانطور که گفتیم هموروئید یک بیماری مقعدی می باشد که نام دیگر آن بواسیر است ؛ این بیماری دارای انواع مختلفی از جمله بواسیر خونی ، بواسیر داخلی یا بواسیر خارجی می باشد. هرکدام از این نوع هموروئید ها در اثر وارد شدن فشار شدید و در نتیجه ورم شدید و شدیدتر به وجود آمده اند. (مشابه عروق واریسی)
از طرفی وازلین یک داروی تهیه شده بر پایه نفت می باشد که خاصیت ترمیم کردن پوست ، بهبود وضعیت سوختگی یا ترمیم را دارد. بنابراین وازلین برای هموروئید دارو و روش درمانی به شمار نمی رود و نمی تواند آن را درمان کند.
یکی از کاربرد های درمانی وازلین برای هموروئید این است که با نرم کردن پوست ناحیه مقعد موجب خروج راحت تر مدفوع و سوزش کمتر ناحیه می شود. در نتیجه خطر ابتلا به هموروئید را در اثر خروج مدفوع کاهش می دهد.

چه زمانی از وازلین استفاده کنیم؟

به صورت کلی خود درمانی به بیماران توصیه نمی شود؛ اما در برخی موارد می توان در صورت مشاهده علائم زیر از وازلین برای هموروئید و سایر بیماری های مقعدی استفاده کرد:

• هنگام احساس سوزش و عدم مشاهده توده هموروئید
  • هنگام خواب به جهت نرم کردن پوست مقعد
  • در صورت زخم یا سوختگی ناحیه
  • در صورت مشاهده قرمزی یا ورم خفیف
  • البته به خاطر داشته باشید از وازلین برای درمان هموروئید داخلی به هیچ عنوان استفاده نکرده و وازلین را به داخل مقعد نبرید.

نحوه استفاده از وازلین برای مقعد

مقعد ناحیه ای بسیار حساس است که نیازمند رعایت نکات بهداشتی قابل توجهی است. بنابراین برای استفاده از وازلین برای هموروئید نکات زیر را رعایت کنید:

• قبل از استعمال وازلین حتما ناحیه را شست و شو دهید
  • هنگام استعمال پماد وازلین به خاطر داشته باشید که حتما ناخن تیز نداشته باشید
  • از وازلین بیشتر هنگام استراحت یا خواب استفاده کنید
  • از لباس زیر نخی و آزاد استفاده کنید
  • از لمس ناحیه خودداری شود

آیا وازلین برای هموروئید می تواند موجب توقف خونریزی شود؟

خیر از نظر بررسی ساختار وازلین و هموروئید ، استعمال وازلین برای هموروئید ، قابلیت قطع خونریزی را به همراه ندارد. بلکه می تواند با نرم کردن پوست یا بافت آسیب دیده آن ، از تشدید خونریزی یا سوزش هنگام دفع جلوگیری کند. وازلین می تواند موجب خروج آسان تر مدفوع شده و در نتیجه علائم هموروئید را کاهش دهد.

عوارض وازلین برای بواسیر

به طور کلی نمی توان گفت که وازلین یک ماده حساسیت زا یا حاوی عوارض است . اما باید بدانید که استعمال آن برای سطح پوست توصیه شده و به هیچ عنوان نباید داخل بدن برود. بنابراین توصیه این است که از استعمال آن تنها برای مقعد و اطراف آن استفاده شود. این کار موجب راحت خارج شدن مدفوع و در نتیجه کاهش علائم بیمار می شود.
البته که ناگفته نماند که برخی از عوارض جانبی وازلین برای هموروئید می تواند شامل مواردی همچون سوزش، خارش و قرمزی پوست باشد.

نحوه درمان هموروئید

درمان هموروئید یا بواسیر تنها به واسطه جراحی یا لیزر امکان پذیر است ؛ بازگرداندن عروق متورم هموروئید یا بواسیر ، با دارو یا روشهای استعمال دارو به طور کامل موثر نبوده و تنها موجب کاهش علائم آن به طور موقت می شوند.
لیزر بهترین روش برای درمان بواسیر بوده که آن را به طور کامل و با کمترین عوارض ناشی از جراحی درمان می کند. این روش قابلیت درمان انواع هموروئید داخلی و خارجی را در یک جلسه داشته و دوره نقاهت بسیار کوتاه نسبت به جراحی برای بیمار دارد .

آیا وازلین دشمن بواسیر است؟

به طور کلی باید گفت که استفاده از وازلین یک روش درمان قطعی برای رفع بواسیر نبوده و با توجه به علت بروز این بیماری می توان گفت که تنها موجب بهبود وضعیتی چون سوزش شدید ، التهاب پوست یا اصطحکاک پوست می شود. بنابراین نمی توان گفت که استفاده از وازلین دشمن بواسیر است.

جلوگیری از هموروئید با دشمن بواسیر

بهترین روش برای پیشگیری از بواسیر یا به اصطلاح دشمن بواسیر ، رعایت رژیم غذایی و داشتن حرکات شکمی منظم است. باید گفت که اصلی ترین عامل بروز هموروئید ، داشتن حرکات شکمی سخت (یبوست شدید ) به شمار می رود. وارد کردن فشار یا زور زدن هنگام اجابت مزاج می تواند موجب متورم شدن عروق ناحیه مقعد شده و در نتیجه هموروئید را به وجود آورد. در نتیجه فرد باید با رعایت نکات تغذیه ای و مراقبتی از جمله استفاده از سبزیجات تازه همراه با وعده های غذایی ، نوشیدن آب کافی ، پرهیز از مصرف غذاهایی که موجب تحریک دستگاه گوارش می شوند از بروز آن جلوگیری کنند.

مواد غذایی توصیه شده به عنوان دشمن بواسیر

فیبر ها به طور کلی اصلی ترین دشمن بواسیر یا هموروئید به شمار می روند ؛ از آنجایی که مصرف فیبر می تواند سبب رفع مشکلاتی چون هضم آسان تر ، حرکات شکمی بهتر ، منظم تر و حتی آسانتر شود و فشاری بر ناحیه مقعد و گوارش ایجاد نکند ، می توان گفت که مصرف فیبر دشمن بواسیر است. کاهو ، اسفناج ، بروکلی، سبزی ، ماست پروبیوتیک ، روغن زیتون ، آلو ، موز و غیره می توانند از بهترین فیبرها برای رفع یبوست به شمار بروند.نتیجه گیری
استفاده از وازلین برای درمان هموروئید به عنوان یک روش کامل درمانی توصیه نشده و اثر بخش نخواهد بود ؛ وازلین یک روش مناسب برای نرم کردن پوست مقعد و اطراف آن می باشد که استعمال آن پوست ناحیه را نرم کرده و موجب خروج راحت مدفوع از مقعد می شود.