چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟ رفع فوری درد

یکی از مهمترین اقدامات جهت درمان بواسیر ، رعایت و داشتن یک رژیم غذایی مفید و حاوی فیبر است. فیبر کافی و مناسب می تواند از بروز یبوست و اسهال جلوگیری کرده و خطر ابتلا به هموروئید را تا حدی کاهش می دهد. بنابراین در پاسخ به این سوال که چه بخوریم تا بواسیر از بین برود باید گفت که بهترین خوراکی ها انواع سبزیجات ، غذاهای خانگی و پرهیز از مصرف غذاهای محرک یبوست و اسهال است. 

 

غذای مفیبد برای هموروئید

 

چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟

می دانیم که یبوست مکرر یا اسهال شدید از اصلی ترین عاملان ابتلا به هموروئید در افراد به شمار می روند. بنابراین می توان گفت که رعایت نکات تغذیه ای و رژیم غذایی تا حد زیادی می تواند بر این مساله تاثیر گذار باشد. 

برخورداری از یک رژیم غذایی که حاوی فیبر بسیار دشوار نبوده و شال استفاده از انواع میوه ها و سبزیجات در وعده های غذایی به شمار می رود. البته که این روش تنها برای افراد دچار هموروئید نبوده و حتی افرادی که به درمان بیماری پرداخته اند نیز تاثیر گذار است. (از بروز دوباره آن جلوگیری می کند)

مفید ترین غذا ها برای بواسیر 

به طور کلی و با توجه به سیستم گوارش هر فرد ، کلیه غذاهای محرک روده و معده می تواند برای هموروئید غیر مفید و مضر باشد. از جمله این غذاها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حبوبات: حبوبات ها علاوه بر نقش مهمی که در سبد غذایی افراد دارند ، در بهبود وضعیت هموروئید هم موثر هستند. عدس یکی از بهترین منابع  فیبر است که استفاده از آن توصیه می شود. 
  • انواع میوه ها: میوه سرشار از ویتامین های مورد نیاز بدن میباشد که با گنجاندن آن در وعده های غذایی می توان تا حد زیادی از بروز انواع بیماری ها جلوگیری کرد. آلو، سیب ، زردآلو، کیوی و مرکبات از خانواده میوه هایی هستند که از یبوست جلوگیری می کنند. 
  • غلات: غلات نیز شامل جو یا ذرت بوده که با استفاده از ترکیباتی که دارند ، باعث جلوگیری از سفت شدن مدفوع و در نتیجه اجابت مزاج راحت می شوند. 
  • سبزیجات: سبزیجاتی شامل کلم بروکلی، گوجه ، کاهو دارای فیبر غنی هستند مه بهتر است با هر وعده غذا از آنها استفاده شود. 

نوشیدن آب

نوشیدن و تامین آب مورد نیاز بدن یکی از مهمترین بخش های کاهش خطر ابتلا به هموروئید به شمار می رود . بنابراین نوشیدن روزانه 8 الی 10 لیوان آب برای هیدراته کردن بدن مورد نیاز بوده و موجب نرم کردن مدفوع می شود. بنابراین نوشیدن آب را در ساعات مختلف از روز فراموش نکنید. 

غذاهای مضر برای هموروئید 

کلیه غذاهای فست فود ، تند و محرک که برای بیمار یبوست یا اسهال ایجاد می کند ، برای هموروئید مضر هستند که برخی از آنها شامل:

  • انواع غذاهای فرآوری شده 
  • انواع غذاهای فست فود و حاوی روغن زیاد 
  • نوشیدنی های الکلی 
  • گوشت قرمز
  • غذاهای چرب یا دارای شیرینی زیاد
  • نوشیدنی های گازدار

چرا فیبر به درمان هموروئید کمک می کند؟

به طور کلی باید گفت که فیبر یک کربوهیدرات غیر قابل هضم در بدن می باشد که به بهبود وضعیت سیستم گوارش کمک کرده و موثر است. از این رو استفاده از آن در وعده های غذایی از بروز ناهنجاری  در دفع (یبوست) جلوگیری کرده و از وارد شدن فشار ناشی از یبوست جلوگیری می کند. 

تغذیه تا چه حد برای از بین بردن هموروئید موثر است؟

می دانیم که هموروئید یک بیماری دردناک در ناحیه نشیمنگاه است که در اثر یبوست و فشار زیادی که به رکتوم وارد شده به وجود می آید. رکتوم هم انتهایی ترین قسمت راست روده و از مهمترین بخش های سیستم گوارشی ما به شمار می رود. از این رو اگر به طور دائم و از ابتدا استفاده از غذاهای مناسب و حاوی فیبر را استفاده کنیم ،  خطر ابتلا به هموروئید از بین می رود. اما در نظر داشته باشید که رعایت تغذیه و اینکه چه بخوریم تا بواسیر از بین برود ، برای درمان کامل این بیماری کافی نیست. 

دلیل آن این است که عروق متورم و گشاد شده انتهایی مقعد قابلیت ترمیم و بازگشت را نداشته و باید تحت درمان جدی قرار گیرد. (به جز موارد بسیار خفیف که هموروئید در ابتدایی ترین حالت قرار دارد)

سیر برای بواسیر

سیر ماده غذایی است که خواص درمانی بی نظیر آن برای همه واضح و روشن است. سیر حتی برای درمان بواسیر نیز کاربرد دارد و می تواند موثر واقع شود. برای درمان بواسیر با سیر می توانید سیر را پوست بگیرید و به مدت یک دقیقه در آب قرار دهید. این ترکیب را از صافی رد کنید و در داخل یخچال بگذارید تا خنک شود. سپس می توانید پنبه ای تمیز را به این مخلوط آغشته کرده و به مدت 15 دقیقه بر روی مقعد خود بگذارید. سیر به دلیل خواص ضد عفونی‌ کننده و ضد التهابی ، به تسکین بواسیر کمک کند.

بهترین میوه برای درمان بواسیر

میوه های ریز قرمز رنگ عموماً بهترین میوه ها برای درمان بواسیر هستند. این میوه ها سرشار از ویتامین C هستند بنابراین بر روی عملکرد سیستم گوارش تاثیر مثبت زیادی دارد. میوه هایی نظیر گیلاس ، تمشک ، زغال اخته و … دارای مائده ای به نام اسید گاما لینولئیک هستند که این ماده باعث ترشح هورمونی به نام پروستاگلاندین می شود و این هورمون سیستم ایمنی را تقویت کرده و باعث پاکسازی بدن و ناحیه مقعدی می شود.

نتیجه گیری

ابتلا به هموروئید یک مساله دردناک است که ممکن است همه افراد به آن دچار شوند. اینکه چه بخوریم تا بواسیر از بین برود ملزم داشتن شیوه درمانی مناسب و تجویز شده از جانب پزشک می باشد. تغذیه مفید برای هموروئید ،  می تواند بر نوع مدفوع و نحوه اجابت موثر واقع شود اما قابلیت درمان کامل هموروئید را نخواهد داشت. بنابراین باید بدانید که بهتر است در صورت ابتلا به این بیماری به یکی از بهترین کلینیک های درمان بیماری های نشیمنگاهی مراجعه کنید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها